fredag 29. april 2011

MALING AV OLJEDE UTEMØBLER/TEAK DØR

Hei, håper dere alle har en fin dag. Det har vi her på Melhus. Fint vær, blide kunder som tenker utemiljø. Maling, beising og fornyelse av møbler. Et spørsmål som går igjen hvert år er- kan jeg male terassemøblene mine i teak/hardwood som jeg har olja år etter år?? JA; det kan du!:) Det gjorde jeg i påska, og her viser jeg hva som må gjøres steg for steg


Her er bordets utgangspunkt med en vaskerunde. Når det er oljet, MÅ DET AVFETTES OG VASKES KJEMPEGODT. Bruk kraftvask. Dette er kjempeviktig, ellers vil ikke malingen sitte, bare krakelere enkelte plasser.




Sånn så det ut, ganske slitt og stygt



Tok med to stoler også, som var klare for fornying. Disse hadde avflassa maling og mye svertesopp. Her måtte jeg skrape all avflass i tillegg til slip og vask. Kraftvask fjerner svertesopp. Mange bare flekker, så må grunnes godt disse også.


Etter det er vasket godt og grundig, og tørket godt opp. Pusses det over med sandpapir 180

Tørk godt over med en mikrofiberklut etterpå.

Nå er det klart til å grunnes. En utvendig grunning. Her brukte jeg owatrol penetrerende olje



Ferdig grunnet. MÅ TØRKE SKIKKELIG OPP, før du begynner med maling. Av maling anbefaler vi dør- og vindusmaling. Den har høy glans, og er mer slitesterk enn veggmaling. Emaljelakk kan også brukes. Den gir en høyglans overflate. Bruk en liten rull, etterstrykspensel og en god liten pensel til å komme til der rullen stopper

Bildet tatt om kvelden, så glansen kommer ikke frem, men det ble veldig fint:)


Stolen ferdig med et strøk. To strøk må til for å få god, dekkende farge og glans.

Nå er det din tur. Brett opp fargene, bland kraftvask og vann, å sett igang. Du kommer ikke til å angre;)

Ha en goooood helg alle sammen!!:)

Møblene ferdig malt og dekorert ser du her

                                                                                                             

2 kommentarer:

  1. Takk for tipset, å de stolene var kjempefine!

    SvarSlett
  2. Der fikk jeg svar på alt jeg lurte på ang. mine oljede og avflassede hagemøbler! Takk for mange gode tips, super blogg! Keep up the good work! :) Mvh. Kristin.

    SvarSlett